Ένα από τα επίκεντρα του φιλοσοφικού στοχασμού στον 17ο
αιώνα αποτελούσαν τα λεγόμενα “πάθη της ψυχής”. Η μελέτη τους ενοποιούσε
μελήματα που αργότερα διαφοροποιήθηκαν, διαμορφώνοντας τους κλάδους της
ψυχολογίας, της πολιτικής επιστήμης και της εφαρμοσμένης ηθικής. Ήταν τα “πάθη
της ψυχής” που φιλοδοξούσαν να θεμελιώσουν με ενιαίο τρόπο και την ατομική
συμπεριφορά και τους όρους που διαμορφώνουν πολιτικούς συσχετισμούς και τις
συνιστώσες του ορθώς πράττειν σε κάθε περίσταση.
Μνησικακία
δημιουργείται όταν εκλαμβάνω ένα συμβάν ως προσωπική μείωση, ενώ ταυτόχρονα
αποφεύγω με κάθε τρόπο να το αντιμετωπίσω απευθείας
Τουλάχιστον για τον Σπινόζα, τα “πάθη της ψυχής”
διακρίνονταν σε δύο μεγάλες κατηγορίες: στα “χαρούμενα πάθη”, που προίκιζαν με
προωθητική δύναμη και άνοιγαν στην απεραντοσύνη του κόσμου, και στα “λυπημένα
πάθη”, που συρρίκνωναν τον κόσμο και οδηγούσαν σε άγονη εσωστρέφεια. Για τον
Νίτσε, μεταγενέστερα, το περισσότερο επιβλαβές από τα “λυπημένα πάθη”
αποτελούσε η μνησικακία.