Το να οδηγεί κανείς το κάμπριό του με κατεβασμένη την κουκούλα και μεγάλη ταχύτητα μπορεί να είναι in, αλλά έχει μια απρόσμενη συνέπεια: μπορεί να προκαλέσει σοβαρές και – το χειρότερο – μόνιμες βλάβες στην ακοή. Γιατί; Η απάντηση κρύβεται στον συνδυασμένο θόρυβο της μηχανής, του δρόμου, της κίνησης και του αέρα.
Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Otolaryngology - Head and Neck Surgery» και θέλησε να διερευνήσει σε τι επίπεδα ήχου εκτίθεται κανείς όταν οδηγεί το κάμπριο αυτοκίνητό του σε αυτοκινητόδρομο, με κατεβασμένη κουκούλα, και με ταχύτητα 50, 60 και 70 μίλια την ώρα (80, 96 και 112 χιλιόμετρα την ώρα αντιστοίχως).
Για να το διαπιστώσουν αυτό, δύο ερευνητές άρχισαν να οδηγούν διάφορα κάμπριο αυτοκίνητα, διαφορετικές ώρες της ημέρας και σε διαφορετικές συνθήκες κίνησης. Στη διάρκεια της οδήγησης μετρούσαν συνεχώς την ένταση του ήχου, τόσο στη θέση του οδηγού όσο και σε αυτή του συνοδηγού. Οι μετρήσεις γίνονταν με ένα βαθμονομημένο iPhone εξοπλισμένο με ειδικό λογισμικό μέτρησης των ντεσιμπέλ (είναι η μονάδα μέτρησης του ήχου).
Αποτέλεσμα: ο μέσος ήχος ήταν 86, 86 και 87 ντεσιμπέλ στις ταχύτητες 80, 96 και 112 χιλιόμετρα την μέρα. Υπό ορισμένες συνθήκες, όμως, έφτανε έως και τα 97 ντεσιμπέλ, καθώς η έντασή του επηρεαζόταν από παράγοντες, όπως η επιφάνεια του οδοστρώματος, το μποτιλιάρισμα, το είδος της μηχανής και η ένταση του αέρα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, όποιος εκτίθεται επί ώρα ή κατ’ επανάληψιν σε ήχους εντάσεως άνω των 85 ντεσιμπέλ, κινδυνεύει να υποστεί μόνιμες βλάβες στην ακοή του. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι όπως οι μοτοσικλετιστές φορούν κράνος που προστατεύει την ακοή τους, έτσι και οι οδηγοί των κάμπριο θα έπρεπε να φορούν κάποιο προστατευτικό για τα αυτιά τους.
Τα καλά νέα, πάντως, είναι ότι όταν οι ερευνητές οδηγούσαν τα κάμπριο με κατεβασμένη μεν την οροφή, αλλά με ανεβασμένα τα παράθυρα, ο θόρυβος μειωνόταν αρκετά: περιοριζόταν στα 82 ντεσιμπέλ. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι βλάβες στην ακοή δεν συμβαίνουν ακαριαία, αλλά συσσωρεύονται με το πέρασμα του χρόνου. Συνεπώς, μπορεί να μην γίνουν αντιληπτές παρά χρόνια αργότερα, όταν πια θα είναι πολύ αργά για να λάβουν οι οδηγοί τα μέτρα τους.
Τα επίπεδα του ήχου. Για να αντιληφθεί κανείς την έκταση του θορύβου στην οποία εκτίθενται οι οδηγοί, αρκεί να αναλογιστεί ότι τα επίπεδα του θορύβου έχουν ως εξής:
* Σε ένα ήσυχο δωμάτιο το βράδυ = 20 ντεσιμπέλ
* Στη διάρκεια μιας ήσυχης συζήτησης = 60 ντεσιμπέλ
* Σε έναν πολύβουο δρόμο = 70 ντεσιμπέλ
* Όταν φωνάζει κανείς = 80 ντεσιμπέλ
* Ένα κομπρεσέρ = 110 ντεσιμπέλ
* Ένα αεροπλάνο που τροχοδρομεί = 130 ντρεσιμπέλ
Τα παραπάνω στοιχεία προέρχονται από το Βασιλικό Εθνικό Ίδρυμα Κωφών της Βρετανίας.
Ρούλα Τσουλέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου