Τρίτη, 5 Νοεμβρίου 2013

Μικρές δίαιτες για σίγουρη απώλεια κιλών

Η παχυσαρκία αντιμετωπίζεται αποτελεσματικότερα με μικρές δίαιτες: Το φαινόμενο της παχυσαρκίας είναι ένα φαινόμενο που ταλανίζει όχι μονάχα τις ανεπτυγμένες αλλά και τις αναπτυσσόμενες χώρες. Αυτό συμβαίνει επειδή ακόμη και στις αναπτυσσόμενες χώρες που η φτώχεια είναι ακόμη μεγαλύτερη, τα φτηνά τρόφιμα είναι και συνήθως και τα πιο ανθυγιεινά και με τις περισσότερες θερμίδες.

Για  να αντιμετωπιστεί η παχυσαρκία, συνήθως η τακτική που εφαρμόζεται είναι αυτή της μεγάλης και απότομης δίαιτας διότι πιστεύεται ότι η αποδοτικότερη μέθοδος για το χάσιμο βάρους είναι να κοπούν μαχαίρι τα περισσότερα φαγητά. Αυτή η μέθοδος όμως πολλές φορές δεν αποδίδει διότι μπορεί όντως να υπάρξει σημαντική και γρήγορη απώλεια βάρους, όμως ο εθισμός από τις.. λιχουδιές δεν υποχωρεί με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές να υπάρχει υποτροπή και να ξαναμπαίνουνε τα κιλά που είχανε χαθεί.

Οι ατομικές ενεργειακές απαιτήσεις διαφέρουν, αλλά όταν η ενέργεια που προσλαμβάνεται, από όλα τα φαγητά και τα ποτά, ισοδυναμεί με την ενέργεια που ξοδεύεται, μέσω του μεταβολισμού και της σωματικής δραστηριότητας, το σώμα βρίσκεται στο αποκαλούμενο «ενεργειακό ισοζύγιο». Όταν προσληφθεί περισσότερη ενέργεια από όση θα ξοδευτεί, το σώμα είναι σε κατάσταση θετικού ενεργειακού ισοζυγίου, ενώ όταν περισσότερη ενέργεια ξοδεύεται από όση προσλαμβάνεται, το σώμα βρίσκεται σε κατάσταση αρνητικού ισοζυγίου. 

Έτσι σταδιακά ένα θετικό ενεργειακό ισοζύγιο θα οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους. Παράλληλα, με το πέρασμα του χρόνου, ένα αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο θα έχει ως συνέπεια το χάσιμο βάρους. Για να κρατηθεί σταθερό το σωματικό βάρος, η προσλαμβανόμενη και η  ξοδευόμενη ενέργεια δεν είναι απαραίτητο να είναι ακριβώς ίσες κάθε μέρα αλλά σε γενικό πλαίσιο και με το πέρασμα του χρόνου.

Η ορθή μέθοδος για τη σωστή απώλεια βάρους, που θα παραμείνει και σε βάθος χρόνου, δεν γίνεται μονάχα με την μείωση της ποσότητας των τροφών, αλλά και με τη σωματική άσκηση. Εφόσον ένας παχύσαρκος αποφασίσει να μειώνει με αργό ρυθμό τη ποσότητα των τροφών που καταναλώνει και παράλληλα αρχίζει να υιοθετεί και τη σωματική άσκηση στη καθημερινότητά του, με αυτό τον τρόπο έχει αποδειχθεί ότι τα αποτελέσματα θα είναι κατά πάσα πιθανότητα πολύ πιο απτά. Αυτό θα συμβεί επειδή ο οργανισμός δε θα σοκαριστεί, όπως συμβαίνει με μία αυστηρή δίαιτα, αλλά αντίθετα θα μπορέσει να προσαρμοστεί στις καινούργιες απαιτήσεις. Μαζί με τη σωματική άσκηση, που μπορεί να είναι απλά και καθημερινό βάδισμα το οποίο σταδιακά θα αυξάνεται, τα αποτελέσματα θα γίνουν φανερά αν και όχι από νωρίς.

Βέβαια  εκτός από τη μείωση της ποσότητας των μερίδες φαγητού, θα χρειαστεί προφανώς να υιοθετηθούν και καινούργια γεύματα. Όταν μειώνονται οι θερμίδες, είναι σημαντικό να μην απαγορεύονται από τη δίαιτα μεγάλης αξίας θρεπτικά συστατικά. Για παράδειγμα, τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν διαιτητικές ίνες, βιταμίνες και ανόργανα στοιχεία. Κάποια τρόφιμα με υψηλό ενεργειακό περιεχόμενο δεν θα πρέπει να αποκλείονται, καθώς περιέχουν απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. 

Οι ξηροί καρποί και τα λιπαρά ψάρια, όπως το σκουμπρί, ο σολομός και η σαρδέλα, είναι δύο παραδείγματα ενεργειακά πυκνών κατηγοριών τροφίμων που περιέχουν απαραίτητα λιπαρά οξέα αλλά και πρωτεΐνες. Σε αυτές τις περιπτώσεις βασικό ρόλο παίζει ο έλεγχος της μερίδας. Είκοσι οχτώ γραμμάρια από αράπικο φιστίκι, δηλαδή σχεδόν μια χούφτα, περιέχει περίπου 150 θερμίδες, οπότε σε κάποιες περιπτώσεις και μόνο η μείωση της μερίδας θα μπορούσε να είναι η μείωση των 100 θερμίδων στη δίαιτα.

Έτσι  γίνεται ξεκάθαρο ότι η σύσταση για μικρές αλλαγές στην ενεργειακή πρόσληψη και την ενεργειακή δαπάνη μπορεί να καλυτερέψει την υγεία και παράλληλα να μειώσει το βάρος. Δεδομένα από τη θεωρία του ενεργειακού ισοζυγίου υποστηρίζουν ότι η μείωση της ενεργειακής  πρόσληψης κατά 100 θερμίδες ημερησίως και η αύξηση του αριθμού των βημάτων κατά 2.000 την ημέρα είναι συγκεκριμένες και εφικτές μικρές αλλαγές, που μπορούν να γίνουν για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της παχυσαρκίας.

Βέβαια είναι απαραίτητο να διεξαχθούν περισσότερες έρευνες για να επιβεβαιωθεί ότι οι μικρές αλλαγές στη δίαιτα και τη σωματική δραστηριότητα μπορούν και στη πράξη να καταπολεμήσουν την παχυσαρκία, διότι οι περισσότερες έρευνες για την ώρα επικεντρώνονται στις μικρές εκείνες αλλαγές που έχουν ως πρώτη προτεραιότητα την απώλεια του βάρους.