Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

Οι ηθικές επιπτώσεις της ρομποτικής

Τις ηθικές και θεολογικές επιπτώσεις της εξέλιξης της ρομποτικής τεχνολογίας σκοπεύει να διερευνήσει το Southern Evangelical Seminary & Bible College (SES) στις ΗΠΑ, το οποίο προέβη στην αγορά ενός ανθρωποειδούς ρομπότ ΝΑΟ (Aldebaran Robotics) για αυτόν ακριβώς τον σκοπό.

Το μικρό ρομπότ, ύψους περίπου 60 εκατοστών, ενσωματώνει ένα σύστημα αισθητήρων με δύο κάμερες, τέσσερα μικρόφωνα, αποστασιόμετρο σόναρ, πομποδέκτες υπερύθρων κ.α., καθώς και διάφορα μέσα επικοινωνίας, στα οποία περιλαμβάνεται ένα σύστημα σύνθεσης φωνής.

«Η απόκτηση του ρομπότ ΝΑΟ θα επιτρέψει στους σπουδαστές και το διδακτικό προσωπικό να διεξάγουν έρευνα πάνω στην ηθική των ανερχόμενων τεχνολογιών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η ρομποτική, η βιονική, η βελτίωση του ανθρώπου, η τεχνητή νοημοσύνη, ο μετανθρωπισμός και η νανοτεχνολογία, καθώς και να αποκτήσουν γνώση σχετικά με τα πολλά ηθικά ερωτήματα που προκύπτουν στο πλαίσιο αυτών των μελετών, όπως το αν τα ρομπότ θα έπρεπε να κάνουν τις δουλειές μας ή να φροντίζουν ανθρώπους σε νοσοκομεία ή κέντρα περίθαλψης και το αν τέτοιου είδους φροντίδα θα απομακρύνει το ανθρώπινο στοιχείο, παραβιάζοντας έτσι την ηθική» αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του Southern Evangelical Seminary & Bible College.

Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της ιστοσελίδας RNS (Religion News Service), το SES πλήρωσε 9.300 δολάρια για το ρομπότ, το οποίο χρησιμοποιείται σε μεγάλο εύρος ερευνών, από διάφορα ερευνητικά ιδρύματα, όπως το ΜΙΤ, το Πανεπιστήμιο του Τόκιο και το Carnegie Mellon.

«Όταν έρθει η ώρα της συμπερίληψης ή ενσωμάτωσης ανθρωποειδών ρομπότ στην κοινωνία, η προοπτική μίας σπασμωδικού χαρακτήρα αντίδρασης από τη θρησκευτική κοινότητα είναι εξαιρετικά πιθανή, εκτός και αν αρχίσει να υπάρχει κάποιου είδους διάλογος και αρχίσουμε να εξετάζουμε το θέμα εκτενέστερα» αναφέρει στο Popular Science ο Κέβιν Στάλεϊ, επίκουρος καθηγητής θεολογίας στο SES.

«Από θρησκευτικής άποψης, θα μπορούσε να έχει να κάνει περισσότερο με το να βλέπει κανείς τα ανθρώπινα όντα ως κατ'εικόνα και καθ'ομοίωσιν του Θεού. Και όσον αφορά σε ένα ανθρωποειδές ρομπότ, κάποιοι θα μπορούσαν να το εκλάβουν ως κακό, εξαιτίας της προσπάθειας να μιμηθεί κάτι το οποίο δεν θα έπρεπε να μιμηθεί» προσθέτει.

Συνεχίζοντας, ο Στάλεϊ υποστηρίζει ότι θα ήταν λάθος η υιοθέτηση της ρομποτικής τεχνολογίας «εν λευκώ», σαν να ήταν οποιαδήποτε άλλη τεχνολογία. Ο θεολογικός κίνδυνος, όπως σημειώνει έγκειται στην υποκατάσταση ανθρώπων από ρομπότ σε κοινωνικές και συναισθηματικές αλληλεπιδράσεις – από την προαναφερθείσα χρήση ρομπότ για σκοπούς περίθαλψης μέχρι την ανάπτυξη μηχανών που θα μπορούν να λειτουργήσουν ως φίλοι, ή ακόμα και εραστές.