Τρίτη, 18 Μαρτίου 2014

Να μάθουμε την Άνοιξη

Toν Μάρτιο, τυπικά πρώτο μήνα της άνοιξης, κάνει ακόμα κρύο, μα όσο προχωράει το νιώθεις, κάτι αποχαιρετάς, κάτι έρχεται. Κάπου εκεί, ανάμεσα σε δύο εποχές, αν και θα μπορούσε να είναι οποιαδήποτε στιγμή στο χρόνο, αναρωτιέσαι, έχει νόημα η ζωή χωρίς κάτι να θέλουμε, να κάνουμε προσπάθειες προς αυτό; 

Η επιθυμία πηγάζει από μέσα μας και μας κινεί, κι αν ο χρόνος κυλάει χωρίς κάτι να σπάει τη μονοτονία έρχονται στιγμές που νιώθεις μια πνοή και δεν ξέρεις κατά πού φυσάει, θέλεις να έρθει η άνοιξη, να βρεθείς σε ένα ανθισμένο λιβάδι. Ο χειμώνας σε κάνει να κλείνεσαι κι εσύ επιθυμείς να βγεις έξω, στον ήλιο, να κλείσεις τα μάτια και να νιώσεις να σε ζεσταίνει.

Δεν έχει να κάνει τόσο με τις εποχές, μέσα μας ο χρόνος χαράζει τους δικούς του κύκλους, κι έτσι τυχαίνει στη ζωή να υπάρχουν κενά και δυστοπίες, καθυστερήσεις και αγκυλώσεις, ποιος μπορεί να το αρνηθεί; Μα αν τα πράγματα έχουν ένα νόημα αυτό συμβαίνει γιατί είναι δρόμοι που κάπου οδηγούν, από μια εποχή σε μια άλλη, από το κρύο στη ζέστη, άλλο που κάποιοι το προτιμούν ανάποδα. Ποιος θα κρίνει την ανάγκη μας, ποιος δεν το ξέρει από πρώτο χέρι πως άλλοτε είμαστε αδύναμοι κι άλλοτε δυνατοί, έτσι είναι η φύση μας, διαθέτει ένα εύρος δυνάμεων, κι ούτε μπορούμε να φανταστούμε για πόσα πράγματα είμαστε ικανοί.

Ποια ζώα δεν θα έμπαιναν σήμερα στην Κιβωτό του Νώε

Οι τελευταίες αμερικανικές εκλογές κόστισαν 6 δισεκατομμύρια δολάρια. Περίπου το ίδιο ποσό ξοδεύουν οι Αμερικανοί για την προστασία των πεταλούδων (monarch butterflies).

Το συγκεκριμένο είδος πεταλούδας αποτελεί το «επίσημο έντομο» επτά διαφορετικών πολιτειών στις ΗΠΑ, γράφει ο Matt Sonika στο The Week.

«Πώς όμως αποφασίζουμε τη νομισματική αξία ενός ζωικού είδους;», αναρωτιέται ο αρθρογράφος.

Οδεύουμε προς την κατάρρευση του πολιτισμού;

Μελέτη η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Γκοντάρ της NASA προβλέπει ότι σύσσωμος ο ανεπτυγμένος κόσμος του πλανήτη οδεύει προς την καταστροφή αφού ο βιομηχανικός πολιτισμός θα καταρρεύσει μέσα στις επόμενες δεκαετίες.

Αιτία της πτώσης θα είναι σύμφωνα με τους επιστήμονες η μη βιώσιμη εκμετάλλευση των πόρων και η διαρκώς αυξανόμενη ανισότητα στην κατανομή του πλούτου.

Ένας ύπουλος μιθριδατισμός

Ως πότε "το Κακό θα υπερβαίνει ποσοτικά κατά πολύ το Καλό;" Από την πιο τρυφερή παιδική του ηλικία ο άνθρωπος αποτελεί αντικείμενο εθισμού (κυρίως μέσω των ειλημμένων ιδεών που κυριαρχούν και που του επιβάλλονται έξωθεν) σε ένα κοινωνικό Συναινετικό Κοσμοείδωλο το οποίο προσπαθεί να παρουσιάσει έναν κόσμο εξωραϊσμένο, ούτως ώστε να γίνεται αποδεκτός από τη συνείδησή του και στοιχειωδώς «φιλικός» και βιώσιμος.

Έτσι, του φαίνονται εντελώς φυσιολογικά πράγματα που, υπό άλλες συνθήκες, θα φάνταζαν μάλλον άκρως αφύσικα: τα τεμαχισμένα κουφάρια ζώων που κρέμονται στα τσιγκέλια του κρεοπωλείου («αυτή είναι η τροφική αλυσίδα»), οι καυγάδες και οι χειροδικίες του γάμου («έτσι είναι τα ζευγάρια, μαλώνουν πότε-πότε»), η κακοποίηση των παιδιών («ε, γονιός είναι, θα δώσει και κανένα χαστούκι»), και κατ’ επέκταση και όλα τα υπόλοιπα βίαια κοινωνικά φαινόμενα, όπως οι κοινωνικές συγκρούσεις, οι πόλεμοι, κλπ., αρχίζουν να παίρνουν σταδιακά διαστάσεις εξ ίσου αναγκαίες και αναπόφευκτες με τις φυσικές καταστροφές, όπως είναι οι σεισμοί, οι επιδημίες, οι λιμοί, κλπ.

…και όλα αυτά καλύπτονται σταδιακά από έναν τόσο ανθεκτικό και αυτονόητο μανδύα «κανονικότητας», ώστε κανείς να μην σκέφτεται ότι ορισμένα από αυτά τα «φυσιολογικά» φαινόμενα περιορίζονται στον άνθρωπο και είναι παντελώς άγνωστα στο βασίλειο των ζώων, τα οποία π.χ. δεν έχουν συζυγικούς καυγάδες, δεν κακοποιούν τα μικρά τους, σκοτώνουν σπανιότατα άτομα του δικού τους είδους, κλπ.

Καταστροφικές αναβολές

Αν το καλοσκεφθούμε η αναβλητικότητα είναι ίσως συνώνυμο της τεμπελιάς, ίσως ακόμη καλύτερα, πηγάζει απ’ την φυγοπονία. Ο Δάντης σίγουρα κάτι τέτοιο είχε στο μυαλό του όταν όριζε την οκνηρία ως θανάσιμο αμάρτημα.

Έχετε αναλογιστεί ποτέ, πόσες μέρες πήγαν χαμένες, πόσες ευκαιρίες χάθηκαν, πόση ευτυχία αφήσαμε να γλιστρήσει από τα χέρια μας, επειδή δεν πήραμε μια μεγάλη απόφαση, επειδή πιστέψαμε πως υπήρχε αρκετός χρόνος και αύριο, επειδή δειλιάσαμε να κάνουμε εκείνο το βήμα, εκείνη την κίνηση που έπρεπε – όταν έπρεπε;

Η οκνηρία σε αντίθεση με τα άλλα θανάσιμα αμαρτήματα, τα οποία σχετίζονται με την υπερβολή και την έλλειψη ελέγχου, έχει να κάνει με την υπερβολική στασιμότητα, με την έλλειψη κινήτρων, μέσα μας ή έξω μας. Τι μας κάνει όμως να μένουμε αδρανείς; Τι είναι αυτό που μας κάνει να θέλουμε ν’αποφύγουμε πράξεις, έργα, κατ’ επέκταση κάθε είδους εξέλιξη και διαφορετικότητα; Ένας άνθρωπος φυγόπονος, δειλός, αναβλητικός είναι συνήθως ένας άνθρωπος φοβισμένος. Το να μην αρπάζουμε μια ευκαιρίας ζωής, είτε αυτή είναι επαγγελματικής φύσεως, είτε συναισθηματικής, έχει να κάνει με το φόβο που έχει ριζώσει μέσα μας ή καλύτερα με τον φόβο που εμείς επιτρέψαμε να ριζώσει μέσα μας.