Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2013

Γιατί το μπάνιο με κρύο νερό είναι ευεργετικό.

Γιατί το μπάνιο με κρύο νερό είναι περισσότερο ευεργετικό. Οι περισσότεροι ανατριχιάζουν μόνο και στην ιδέα ενός κρύου ντους. Όμως, έρευνες που έχουν γίνει έχουν δείξει ότι η επαναλαμβανόμενη έκθεση σε κρύο νερό (στο μπάνιο ή στο κολύμπι) μπορεί να προσδώσει μερικά εξαιρετικά ευεργετικά αποτελέσματα.

Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι η δροσερή θερμοκρασία περιβάλλοντος και νερού μπορούν να έχουν θετικά αποτελέσματα για την υγεία τους, αρχικά με το να ενισχύονται τα επίπεδα των αντιοξειδωτικών και να βοηθούν στο να κοιμηθούν καλύτερα.

Τα κρύα ντους ανεβάζουν την γλουταθειόνη—ένα από τα πιο ισχυρά και ενδογενή αντιοξειδωτικά στον οργανισμό. Στην πραγματικότητα πολλά από τα αντιοξειδωτικά που λαμβάνουμε από το στόμα βοηθούν στην παραγωγή της γλουταθειόνης. Αν και το σώμα παράγει τις δικές τους ποσότητες γλουταθειόνης από άλλα θρεπτικά στοιχεία, αν πάρουμε ένα χάπι γλουταθειόνης τα σώματά μας δεν θα μπορέσουν να το αφομοιώσουν.  Σε μελέτη που έγινε σε χειμερινούς κολυμβητές έδειξε ότι το κρύο νερό μπορεί να διεγείρει τον οργανισμό για περισσότερη παραγωγή γλουταθειόνης.

Μία άλλη έρευνα στην Αγγλία έδειξε ότι το καθημερινό ντους με κρύο νερό αυξάνει των αριθμό των λευκών αιμοσφαιρίων στο αίμα που είναι υπεύθυνα για την καταπολέμηση των ασθενειών σε σύγκριση με όσους ανθρώπους προτιμούσαν ένα ζεστό μπάνιο.  

Οι ερευνητές στο Ινστιτούτο Μελέτης για την Θρόμβωση της Μ. Βρετανίας υποστήριξαν ότι  καθώς το σώμα προσπαθεί να ζεσταθεί μετά από ένα κρύο ντους αυξάνεται ο ρυθμός του μεταβολισμού, ενεργοποιείται το ανοσοποιητικό σύστημα και αυτό οδηγεί στην παραγωγή περισσοτέρων λευκών αιμοσφαιρίων. 

Σύμφωνα με μία άλλη γερμανική μελέτη, ένα περιστασιακό μπάνιο το χειμώνα με κρύο νερό προκαλεί οξειδωτικό σοκ, αλλά αν αυτό γίνεται σε συχνή βάση όπως το κολύμπι μπορεί να οδηγήσει σε προσαρμογή. Με άλλα λόγια το σώμα είναι πιο ικανό να πολεμήσει ένα οξειδωτικό στρες γενικότερα όταν ο  οργανισμός είναι συνηθισμένος στο κρύο νερό.

Πολλοί σπουδαίοι άντρες της ιστορίας υπέφεραν από κατάθλιψη και ο συγγραφέας Χένρι Ντέιβιντ Θόρο ήταν ένας από αυτούς. Ίσως τα μπάνια που έκανε στην παγωμένη λίμνη Walden να τον βοήθησαν. Έρευνα του τμήματος Ογκολογίας του  Παν/μίου της Βιρτζίνια των ΗΠΑ έδειξε ότι τα κρύα ντους ενεργοποιούν το “μπλε σημείο” του εγκεφάλου—την κύρια πηγή της  νοραδρεναλίνης στον εγκέφαλο—μία  χημική ουσία που βοηθάει στην καταπολέμηση της κατάθλιψης.

Το κρύο μπάνια ή όπως λέγεται αλλιώς η κρύα θεραπεία μπορεί να μειώσει το πρήξιμο σε όσους αθλητές τρέχουν μεγάλες αποστάσεις. Οι αθλητές αντοχής είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούν παγωμένα ντους για να μειώνουν το χρόνο που χρειάζεται το σώμα τους για να αναρρώσει και να τους επιτρέψεις να πετύχουν μεγάλες αποδόσεις όταν προπονούνται ενδιάμεσα.

Κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, οι γιατροί συνιστούσαν στους νεαρούς άνδρες να κάνουν κρύα μπάνια για να μειώσουν “την επιθυμία της αμαρτίας,” δηλ. να αυνανιστούν. Τα κρύα μπάνια θεωρούνται ότι μπορούσαν να σβήσουν την επιθυμία των ανδρών για σαρκικές απολαύσεις. Στην πραγματικότητα όμως συμβαίνει το αντίθετο.

 Έρευνα στο Κέντρο Μελέτης για την Θρόμβωση  έδειξε ότι στην πραγματικότητα τα κρύα ντους αυξάνουν την παραγωγή τεστοστερόνης στους άνδρες. Η αυξημένη τεστοστερόνη όχι μόνο ανεβάζει τη λίμπιντο των ανδρών, αλλά και γενικότερα τα επίπεδα αντοχής και ενέργειας. Αν θέλετε να αυξήσετε την τεστοστερόνη σας με φυσικό τρόπο τότε κάντε συχνά κρύα ντους.

Υψηλές θερμοκρασίες στο όσχεο περιορίζουν την παραγωγή σπέρματος σε τόσο μεγάλο βαθμό που υπάρχει η υποψία ότι τα ζεστά ντους είναι μία μέθοδος ανδρικής αντισύλληψης. Σύμφωνα με μία μελέτη που δημοσιεύτηκε το 1992, η “υγρή ζεστή” μέθοδος αντισύλληψης ήταν ήδη γνωστή από τον 4ο αιώνα π.Κ.Ε.  και αφορούσε την τοποθέτηση των όρχεων σε ζεστό νερό (περίπου 46 βαθμών Κελσίου) για 45 λεπτά κάθε βράδυ για τρεις εβδομάδες. Αυτό υποτίθεται ότι ήταν αρκετό για μία διάρκεια έξι μηνών, αλλά δεν είναι και πολύ πρακτική μέθοδος.